Wat betekent de European Accessibility Act 2025 voor jouw website?
De European Accessibility Act (EAA) komt eraan. Vanaf 28 juni 2025 is het niet meer vrijblijvend, maar gewoon een harde eis: je online platform moet toegankelijk zijn voor iedereen. Concreet betekent dat: je webshop moet voldoen aan de WCAG 2.1 AA-richtlijnen. De ACM gaat vanaf juni 2025 in de gaten houden of e-handelsdiensten hier straks echt aan voldoen.

European Accessibility Act 2025
Sinds juni 2018 is het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid’ ingegaan. Dat betekent dat nu alleen overheidsinstellingen zich moeten houden aan de wettelijke verplichting voor digitale toegankelijkheid.
Binnenkort is het dus ook de beurt aan ondernemers. De EAA is in juni 2019 door alle Europese lidstaten aangenomen. In 2022 moesten alle landen deze Europese wet hebben vertaald naar hun eigen nationale wetgeving. Vanaf juni 2025 geldt dit voor Nederland als wet en zal er ook op worden gehandhaafd.
32% van de Nederlandse bevolking heeft een beperking.
27% van de Europese bevolking heeft een lichamelijke of mentale beperking. Zo’n 5,5 miljoen inwoners van Nederland en maar liefst 101 miljoen mensen in de Europese Unie kunnen nu niet alle digitale diensten gebruiken, simpelweg omdat die niet voor alle zintuigen beschikbaar zijn. De internationale wet rond digitale toegankelijkheid moet ervoor zorgen dat meer Europeanen toegang krijgen tot online diensten en producten.
Valt mijn bedrijf onder de EAA en wat houdt dit in?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de EAA gaat gelden voor heel veel bedrijven, hoogstwaarschijnlijk ook voor jouw bedrijf. In de EAA staat namelijk dat ook e-commercebedrijven en webshops — in de breedste zin van het woord — onder de nieuwe wet vallen. Onder e-commercebedrijven vallen:
- nieuwswebsites
- verkoop van producten en diensten
- platforms met advertenties
- aanbod van professionele diensten (bijvoorbeeld dokters, advocaten, makelaars)
- aanbod van entertainment- en mediadiensten
- verkoop van telecommunicatiediensten
Hier vallen stiekem heel wat bedrijven onder. Voor deze bedrijven betekent het concreet dat vanaf juni 2025 het product- of dienstenaanbod voor alle gebruikers duidelijk en toegankelijk moet zijn. Dat betekent dat mensen met een beperking, welke beperking dan ook, overal doorheen kunnen navigeren zoals iedere gebruiker. Hiervoor moet het platform, de website of webshop voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)-richtlijnen.
Hoe staan we er momenteel voor in Nederland?
Er moet de komende jaren nog heel veel gebeuren willen alle e-commercebedrijven voldoen aan de nieuwe wet digitale toegankelijkheid. En dat blijkt ook uit onderzoek naar de toegankelijkheid van de grootste Nederlandse webwinkels. Zo kan bij meer dan de helft van de grote webwinkels helemaal geen of heel moeilijk een bestelling worden gedaan door iemand met een visuele beperking. Bij slechts een paar webshops wordt rekening gehouden met bezoekers met een lichamelijke beperking.
Wat moet er precies gebeuren?
Zoals eerder genoemd moet de website voldoen aan de algemeen geaccepteerde toegankelijkheidsrichtlijnen, de ‘Web Content Accessibility Guidelines’ (WCAG). Kort samengevat komt dat neer op vier basisprincipes:
Waarneembaar: De inhoud van de site is beschikbaar voor iedereen, bijvoorbeeld visueel, maar ook via audio met een schermlezer en andere hulpmiddelen. Dit geldt ook voor afbeeldingen.
Bruikbaar: De gebruiker moet acties op de site of webshop kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld met de muis, maar ook via het toetsenbord of spraakgestuurde opdrachten.
Begrijpbaar: De inhoud moet voor iedereen te begrijpen zijn. Complexe termen en vakjargon kun je beter vermijden. Is het toch nodig, gebruik dan een begrippenlijst.
Robuust: De site moet in verschillende software en onder uiteenlopende omstandigheden goed werken. Denk aan verschillende browsers, of hoe je site wordt weergegeven op grote schermen.
Welke soorten beperkingen?
Als je aan de slag gaat met de toegankelijkheid van je website, moet je natuurlijk weten voor wie je dat doet. Je houdt niet alleen rekening met de meest voorkomende beperkingen, maar zorgt dat iedereen op je website aan bod komt.
Een beperking kan ook tijdelijk of incidenteel zijn. Denk aan iemand die een arm heeft gebroken, of die je website op zijn telefoon in de volle zon bekijkt.
Houd rekening met:
- Blind of slechtziend
- Laaggeletterdheid
- Doof of slechthorend
- Problemen met fijne motoriek
- Aandachtsproblemen
Waarom elke organisatie digitaal toegankelijk wil zijn
Naast de wetgeving zijn er veel andere voordelen: door digitaal toegankelijk te zijn, maak je jouw platform bruikbaar voor de grootst mogelijke groep mensen. Dit biedt dus ook zakelijk gezien een enorme kans om je bedrijf te versterken én te laten groeien.
Digitale toegankelijkheid is geen vinkje dat je één keer zet, maar een vast onderdeel van je online strategie. Door nu in actie te komen, maak je jouw website of platform niet alleen wettelijk compliant, maar ook toekomstbestendig én klantvriendelijk voor iedereen. Zo werk je stap voor stap aan een toegankelijker internet voor mensen met én zonder beperking.
Tijd voor een écht toegankelijke webshop? Samen maken we ’m voor iedereen bruikbaar.
